Innovatie in de autobranche |
|||||||
Automotive Innovation AwardDe Automotive Innovation Award is een prestigieuze prijs voor de meest belangrijke innovatie op het gebied van automobiliteit in Nederland. De award zal elke twee jaar uitgereikt worden door de gelijknamige stichting waarin 5 organisaties deelnemen: Rai, Bovag, Leaseplan, AutomotiveNL en Roland Berger Strategy Consultants. Een deskundige jury uit de automotive sector kiest uit een aantal finalisten een winnaar. Op 20 januari 2015 wordt de event voor de eerste keer gehouden. Lokatie is het Evoluon in Einhoven. Voor het middagprogramma kan men zich aanmelden. Het avondprogramma met diner en de uitreiking van de award is uitsluitend te bezoeken op uitnodiging. Er waren dit jaar 46 inzendingen waarvan de jury 8 concepten uitkoos om te strijden voor de drie finale plaatsen. Onder de geslecteerden waren TU/ecomotive met een modulaire auto en PAL-V met een vliegende auto. Meer informatie op de website van Automotiveinnovationaward.nlZelfrijdende auto'sDe zelfrijdende auto van Google is al in een vergevorderd stadium. Uit uitgebreide tests blijkt dat de auto zelfstandig in het verkeer kan rijden. Het eerste prototype van Google's zelfrijdende auto werd in mei 2014 getoond aan de buitenwereld. De autootjes hebben een elektromotor en ruimte voor twee personen. In de wagen is geen geen stuur en ook gas- of rempedalen of spiegels. Niet alleen Google is bezig met de ontwikkeling van zelfsturende wagens. Het bedrijf wil niet zelfstandig de auto's bouwen maar zoekt samenwerking met autofabrikanten. Ook andere automerken doen volop ontwikkeling naar het zelfstandig rijden. Zo zal Mercedes Benz een prototype van hun autonome auto onthullen op de Consumer Electronics Show in Las Vegas (6-9 januari 2015). BMW heeft het project BMW Active Assist waarin ze technologieën samenvatten waarin de auto het rijden volledig of deels kan overnemen van de bestuurder. Een ander iniatief was dat Singapore een drukke zakenwijk openstelde voor zelfrijdende auto's (van universiteiten en fabrikanten) om deel te gaan nemen aan het verkeer.InnovatiesIn de bouw - In de techniek - Vernieuwingen met computers - Accountancy en big data - Futuristische meubels - Het Nieuwe Werken - In de zorg - Gadgets - Home |
Aansprakelijkheid autonome wagensHet grootste struikelblok bij zelfrijdende auto's is niet van technische aard maar ligt in de aansprakelijkheid. Als er een ongeluk gebeurt met een autonome wagen; wie is aansprakelijk voor de schade? In de auto van Google is geen stuur en geen rempedalen: kan de bestuurder aansprakelijk gesteld worden? Dit komt mede door het Verdrag van Wenen. Hierin werd vastgelegd dat autobestuurders altijd de macht over hun auto moeten kunnen uitoefenen. Autofabrikanten in veel Europese landen zijn dus verplicht om zelfsturende functies te beperken. Wel geven autoverzekeraars al aantrekkelijke kortingen op een autoverzekering als er in de auto zelfsturende technologie is ingebouwd. Mercedes rijders krijgen bijvoorbeeld 7% korting op de autopremie als ze een Distronic Plus pakket hebben gekocht. Opel bestuurders krijgen 10% korting als er in de wagen robottechnologie aanwezig is voor inparkeren en remmen. |
||||||
gerelateerd - innovatie-magazine.nl 2017 |