Wifi tracking


    Wifi tracking

    In januari 2014 verschenen er berichten op het internet over wifi tracking. Winkels van de Bas Group volgen de consument in zijn route door de winkel via het signaal wat zijn smartphone uitzendt. Dit gebeurt in zaken van Mycom, iCentre en Dixons. Al eerder (in 2013) hadden supermarkt Jumbo en boekenwinkel Polare plannen geopperd voor 'routing-onderzoek' in hun winkels. Ook Prorail heeft de tracking een keer uitgeprobeerd op het treinstation in Groningen. Het is onbekend of deze bedrijven door zijn gegaan met hun plannen. In 2015 zijn er geen berichten hierover terug te vinden op het internet. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) heeft onlangs bepaald dat de klant gewaarschuwd moet worden voor wifi tracking. Winkels die gebruik van maken van wifi tracking moeten dit met bordjes kenbaar maken. Klanten die niet gevolgd (bespioneerd) willen worden dienen hun wifi en bluetooth uit te zetten.

    MAC adres

    Behalve de looproute van de klant wordt ook het MAC nummer verzameld. Dit is een uniek nummer die iedere smartphone ,tablet of computer heeft. Je kan het MAC adres vinden in je iPhone door naar Instellingen te gaan, vervolgens naar Algemeen, Info en Wifi adres. Apple heeft hierop iets gevonden. Als een iPhone (met minimaal IOS 8) naar een wifi netwerk zoekt dan wordt een willekeurig MAC adres aan de iPhone gegeven. De klant zal hierdoor niet zo eenvoudig meer gevolgd kunnen worden.

    Is het schadelijk?

    Persoonlijk denk ik dat wifi tracking in geen verhouding staat tot het online volgen op het internet. Als je tegenwoordig een bedrijfswebsite bezoekt heeft de winkel veel meer mogelijkheden om de consument te volgen dan bij wifi tracking. Met de software programma's van Google kan een hoop informatie verzameld worden omtrent je gedrag op het internet. Ben je een nieuwe bezoeker of een terugkerende bezoeker? Wat voor pagina's bezoek je? Wanneer verlaat je de website? Is dit bij de selectie van de artikelen die je interesse hebben of wanneer je de prijs ziet? Welke pagina's bezoek je meerdere keren? Hoelang bezoek je de website? Wat waren je zoekwoorden? Op welke pagina kwam je de website binnen? Als je de website via een advertentie binnenkwam; bij welke advertentie was dit? Kortom online is veel meer informatie te achterhalen over consumentengedrag dan een fysieke winkel in de winkelstraat kan doen.

gerelateerd - innovatie-magazine.nl 2015